Hogyan érd el a céljaidat?

Mindannyian meg tudjuk fogalmazni azt, hogy mi az, amit nem szeretnénk. És egyre többen vagyunk azok, akik meg tudják fogalmazni azt is, mit is szeretnének elérni. Mit szeretnél az élettől? Milyen munkára vágysz? Milyen az ideális családi élet számodra? Hogyan néz ki a legjobb nap, amit el tudsz képzelni? Ha ezek a kérdések már megfogalmazódtak benned, minden bizonnyal te is tudod, hova tartasz. Ha azonban nem vagy biztos abban, hogyan is tedd meg az első lépéseket, olvass tovább.

Az első és legfontosabb lépés mindig a célok kitűzése. Ugyanakkor legalább ennyi fontos, és nehéz lépések következnek ezután is. Ahhoz, hogy a kitűzött cél felé lépdeljünk, következetesnek kell lennünk, és nem ritkán új rutinokat is ki kell alakítanunk.

Az alábbiakban ebben segítek, mutatom.

 

#1. lépés – Kategorizálj

Először is fontos, hogy feltérképezd az életedet. Ezt a legkönnyebben úgy tudod megtenni, ha kategóriákra bontod. Nevezz meg annyi kategóriát, amennyi csak jól esik, hiszen mindannyian mások vagyunk, más életet élünk. Legtöbbünknek a család, munka, egészség biztosan szerepel a listán.

Miután már tudod, hogy milyen kategóriákból áll az életed, itt az ideje, hogy egyesével szemügyre vedd őket. Figyeld meg, hogy hogyan viselkedsz. Azt gondolom, fontos, hogy tudd, melyik kategória mennyire meghatározó az életedben, ebben segít az, ha leméred, mivel mennyit foglalkozol.

Fogj egy stoppert (kit akarod átverni? fogd meg a telefonod) és mérd le minden tevékenységedet. Tudom, hogy ez egy nagyon nehéz és fárasztó lépés, azonban elegendő, ha csak egy napig megteszed. Persze, ha képes vagy rá, több nap mérésével jobban be tudod lőni, hogy mivel mennyit is foglalkozol valójában.

Bontsd a napodat 15 perces etapokra, ennél jobban ne szabdald szét.

# 2. lépés – Tűzz ki célokat

Most, hogy tudod, milyen kategóriákból áll az életed, mik a számodra fontos, vagy legalábbis meghatározó részek a napodban, minden kategóriában határozz meg elérendő célokat.  Az okos célkitűzésről már írtam korábban, és már ott is arról beszéltünk, hogy ne csak álmodjunk, cselekedjünk is – okosan.

A céljainkat érdemes nagyban meghatároznunk. Ne félj álmodni! Azzal még senki nem ütötte meg a bokáját.

Ha megvannak a céljaid, ideje rész-célokra bontani őket. A rész-célok nagyon fontosak, ugyanis kis lépésekben célszerű haladni az álmaink felé. Biztosan ismered a viccet arról, hogyan érdemes megenni egy elefántot (falatról falatra).

Most, hogy feltérképezted a céljaidat, vesd össze azokat a korábban leírt napi teendőkkel. Van olyan tevékenység, ami nem szolgálja a célodat? Ha van, és nem egy szükséges tevékenységről van szó, iktasd ki. Fókuszálj csak azokra, amik a céljaid felé vezetnek.

#3. lépés – Alakíts ki rutinokat

A nagy célokat kisebbekre kell bontani. Mit is értek ez alatt? Ahhoz, hogy elérj valamit, lépéseket kell tenni. Ezeket a lépéseket nevezzük rész-céloknak (ahogyan korábban is írtam, falatonként fald fel az elefántot).

Én annak a híve vagyok, és minden hozzám fordulót arra buzdítok, hogy ünnepelje magát. Ünnepeld meg, ha eléred a kisebb lépéseket. Nem csak az számít eredménynek, ha elfogyott az elefánt.

A rész-célok meghatározásával tudni fogod, hogyan alakítsd ki a napjaidat annak érdekében, hogy elérd azokat. Építs ki a célodhoz vezető napi, heti és havi rutinokat. Hagyd el tehát a régi, rossz szokásokat, amik nem szolgálnak téged, és építs ki újakat.

És, hogy miért nevezem rutinnak? Mert kedvtől függetlenül tedd meg.

Ne várj arra, hogy kirobbanó jókedved legyen mindenhez, mert az ritkán következik meg. A fontos, hogy cselekedj. Amikor pedig már rutinból fogod tenni a dolgod, pláne nem gondolkozol rajta tovább. Csak megteszed.

#4. lépés – Emlékeztesd magad

Írd le a céljaid és rakd ki a hűtőre.

Írd le a céljaid a naptáradba és minden nap pillants rá.

Írd le a céljaid a blogodba és engedd meg magadnak, hogy elérd őket.

Mindegy mit választasz, a lényeg, hogy ne veszítsd szem elől a célod és azt sem, miért indultál el felé. A rosszabb napokon ez fog motiválni és hajtani. (Épp a rossz napok miatt előnyös a rutin. Nem gondolkozol, hogy mikor lenne legjobb elindulni futni. Csak elindulsz, mert be van írva a naptáradba.)

A célokat és rész-célokat ugyanakkor ér időnként felül is vizsgálni. Amikor elindultál az úton, még nem tudhattad pontosan, mi vár. A lényeg, hogy elindulj. Később, még módosíthatsz, és módosíts is ha szükséges! A változtatásaidnak megfelelően pedig gondold át a rutinjaidat is újra.

#5. lésés – Állj fel 

Ne szomorkodj tehát, ha nem jó rész-célokat tűztél ki. Ne szomorkodj akkor sem, ha nem jó a végcél. Ahogyan az sem szegheti kedved, ha valami nem sikerül az út során.

Állj fel és változtass, ha kell. Ha nem kell, akkor egyszerűen csak állj fel, és ne félj attól, hogy újra elbuksz. Akkor majd újra felállsz.

Haladj töretlenül a céljaid felé, és ha szükséges, válts irányt. Egy dolog legyen állandó: a mozgás. Maradj mozgásban.